 
         
            
            Das akute Nierenversagen stellt mit ca. 13,3 Mio. Patienten pro Jahr eine der größten
               Herausforderungen für Gesundheitssysteme weltweit dar [1]. Die häufig multifaktorielle Genese und komplexe pathophysiologische Mechanismen
               haben bisher die Entwicklung kausaler Therapieoptionen erschwert. Die Beeinflussung
               der Progression rückt ins Zentrum der Forschungen und es scheint nun auch eine gezielte
               Behandlung des ANV in greifbare Nähe zu rücken.
            
         Abstract
         
         Acute kidney injury (AKI) represents one of the greatest global health challenges
            and is associated with high mortality. The often multifactorial etiology and complex
            pathophysiological mechanisms have so far hampered the development of causal therapeutic
            options. The treatment should be stage-adapted according to the current KDIGO guideline:
            avoid nephrotoxicity, optimize volume status and perfusion pressure, monitor serum
            creatinine, urine output and proteinuria. New insights into the influence of mitochondrial
            dysfunction and cellular senescence in AKI, well-defined study endpoints, and innovations
            through nanotechnology may enable targeted drug-based AKI therapy in the future. Especially
            the weeks following an AKI are a vulnerable phase and crucial for progression management.
         
         Schlüsselwörter
akutes Nierenversagen - medikamentöse Therapie - Progressionsbeeinflussung - Nephrotoxizität
            - nephrologische Betreuung
Key words
acute kidney injury - drug therapy - progression management - nephrotoxicity - nephrologist
            follow-up